۱۷ نکته کاری و اخلاقی از موسس و مدیرعامل آمازون
در پستی با عنوان “مالک آمازون چگونه میلیاردر شد” داستان میلیاردر شدن مالک آمازون توضیح داده شد و الان در این پست رمز موفقیت مالک آمازون از زبان خودش آورده شده است.
فروشگاه آنلاین آمازون درحالی ۲۰ سال پیش با فروشگاه کتاب آغاز بکار کرد که جف بزوس (Jeff Bezos) موسس و مدیرعامل این غول اینترنتی، با هوش بالا و شم اقتصادی وصف ناپذیر توانسته مالک بنگاهی با سرمایه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلاری شود.
جف بزوس بعد از فارغ التحصیلی از رشته علوم کامپیوتر و مهندسی برق در چندین شرکت شروع به کار کرد. شرکت فیتل یکی از این شرکتها بود که بر روی پیادهسازی شبکه های کامپیوتری فعالیت میکرد و بعد از ان وارد شرکت کامپیوتری SHAW شد. در این دوران بود که ایدهای در ذهن وی شکل گرفت و همزمان با آن توجهش به رشد بی نظیر شبکهٔ جهانی وب معطوف شد. او در کمال تعجب دید رشد استفاده از اینترنت در سال ۱۹۹۴ نسبت به سال قبل ۲۳ برابر شده است!
از همین جا بود که جف ایدهٔ ایجاد یک فروشگاه از راه دور را رسمی کرده و شروع به تحقیق در زمینهٔ شرکتهایی کرد که کالاهایشان را از طریق پست و از راه دور ارسال میکردند. جف فهرستی از ۲۰ شرکت برتر در این زمینه تهیه کرد، تقریباً تمام کالاهای مدنظر جف از طریق این شرکتها فروخته میشد، اما وی متوجه شد که هیچ یک از این شرکتها اقدام به فروش کتاب نمیکنند. این مسئله تنها یک دلیل داشت و آن عدم تهیهٔ یک کاتالوگ کامل از عناوین کتابها بود، زیرا عناوین کتابها بسیار متنوع بودند و تهیهٔ یک کاتالوگ کامل از انها نیازمند یک هزینهٔ سنگین و تهیهٔ یک کاتالوگ چند هزار صفحهای بود.
با این پیش درآمد کوتاه ، 17 نکته از سخنان الهام این مدیر موفق که نشاندهنده نبوغ و هوش سرشار وی، می تواند جالب توجه باشد.
- رضایتمندی
یک شرکت نباید عادت کند که همواره در اوج باشد؛ زیرا درخشش و در اوج بودن، همیشگی نیست.
- ابتکار و نوآوری
وقتی مجبور باشید از کمترین چیزها بیشترین استفاده را ببرید، اینجاست که نوآوری و ابتکار خودش را نشان میدهد. برای رهایی از یک جعبه تنگ و تاریک، تنها راهی که وجود دارد این است که ابتکار عمل نشان دهی و راهی به سوی بیرون پیدا کنی.
- پیشرفت
اگر تمام توجه خود را به رقبای خود معطوف کنید، در این صورت باید بنشینید و منتظر بمانید تا اینکه رقبای شما یک حرکتی بکنند؛ اما توجه به نیازهای مشتریان و مشتریمداری باعث میشود که همواره پیشرو باشید
- ارزشها
بخشی از این ارزشها در طول مسیرتان مشخص میشوند. درسها و تجربیاتی که در طی فعالیت حرفهای خود کسب میکنید، ارزشهای شرکت شما را تعیین می کند.
- ایدههای نو
گاهی اوقات خوش اقبالی باعث میشود که افراد به طور غیر منتظره ایدههای بکر و نویی را کشف کنند
- منتقدان
اگر نمیخواهید مورد انتقاد قرار بگیرید محض رضای خدا، دست به هیچ کار جدیدی نزنید و همچنان به روال گذشته، کارهای خود را انجام دهید
- انگیزش
قویا معتقدم نمایندگیهای یک شرکت نتایج بهتری را بدست میآورند. آنها اهمیت بیشتری به کارشان میدهند. کاری که آنها انجام میدهند صرفا انجام یک وظیفه نیست. در این مورد باید کسب و کاری وجود داشته باشد و این کسب و کار باید معقول و منطقی باشد؛ اما این تنها دلیلی نیست که باعث میشود آنها کارشان را خوب انجام بدهند؛ زیرا اهداف و دلایل خاصی به آنها انگیزه میدهد تا کارشان را به خوبی انجام دهند.
- انتخاب دوست
زندگی کوتاهتر از آن است که صرف کسانی شود که هیچ تدبیر و درایتی ندارند
- اخلاقیات
چیزی که من را خیلی ناراحت میکند این است که وقتی از کنار بانکی عبور میکنم تبلیغاتی را ببینم که با استفاده از آن سعی میکنند مردم را متقاعد کنند تا برای هزینههای غیر ضروری، خانهشان را در رهن بانک قرار دهند و وام بگیرند. این یک ترفند شیطانی است
- استراتژی
سه ایده بزرگ در آمازون داشتهایم که بعد از گذشت دو دهه همچنان به آن ایدهها وفادار ماندهایم. این ایدههای بزرگ دلیل موفقیت ما بودهاند؛ مشتری مداری، نوآوری و شکیبایی.
- رشد و ترقی
هر کسب و کاری باید همیشه جوان باقی بماند. اگر شما پا به پای نیازهای مشتری پیش بروید مانند وول ورث موفق خواهید بود.
- نقطه اتکا
اگر سرسخت و سمج نباشید کارها را خیلی زود و در مرحلهی آزمایش و تجربهاندوزی رها خواهید کرد و اگر فرد انعطافپذیری نباشید در مواجهه با مشکلات، سر خود را به دیوار خواهید کوبید و نخواهید دید که چه راه حلهای متفاوتی برای حل مشکلتان وجود دارد.
- بازاریابی
در گذشته ۳۰ درصد از زمان خود را صرف این میکردید که کالا و خدماتی درجه یک و بی نظیر را به مشتری ارائه کنید و ۷۰ درصد از زمانتان را صرف تبلیغات آن میکردید؛ اما در دنیای امروز، باید دقیقا برعکس عمل کنید
- قیمتگذاری
دو نوع شرکت وجود دارد. آنهایی که تلاش میکنند تا هزینه بیشتری را از مشتری مطالبه کنند و آنهایی که تلاش میکنند هزینه کمتری را مطالبه کنند. آمازون شرکتی است که در گروه دوم قرار میگیرد”.
- قدرت و اختیار دادن به گروه کاری
زمانی که گروه کاری من بخواهد کاری را انجام دهد، به آنها ” نه” نخواهم گفت. اما اگر گروه کاری من نخواهد یک کاری را انجام دهد ممکن است که خواست آن ها را بپذیرم. وقتی چندین راه برای رسیدن به توافق وجود داشته باشد شما میتوانید ریسکپذیری گروهتان را بالا ببرید
- جلب نظر مشتری
ممکن است بهترین تکنولوژی را در اختیار داشته باشید و شاید بهترین نمونه از کسب و کار را داشته باشید؛ اما اگر روایت و بیان درستی از برند خود نداشته باشید، هیچ فرقی با بقیه نخواهید داشت و توجهی را جلب نخواهید کرد
- انتخاب سود اندک
کم کردن ما به التفاوت هزینههای تولید و قیمت فروش، عاملی بوده که باعث شده فرصتهای زیادی پیش روی آمازون قرار بگیرد.
منبع: بورس پرس
دیدگاهتان را بنویسید